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Geographic variation in vascular mortality in Eurasia: spatial autocorrelation analysis of mortality variables and risk factors

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Pages 471-490 | Received 24 Jun 1995, Published online: 09 Jul 2009
 

Summary

The geographic variation patterns of vascular mortality and their major risk factors from 68 samples in Eurasia are described in this work. The goodness-of-fit tests and analysis of variance indicate significant differences in incidence of mortality from the studied diseases, as well as in risk factors among the various geographic regions in four age groups. Correlation analysis points out the two general tendencies for the majority of studied traits: (a) significant positive association with latitude and (b) significant negative correlation with longitude. In turn, one-dimensional correlograms showed no specific geographic pattern at least up to 3000 km for all studied variables. However, at the large geographic scale a long-distance differentiation pattern was indicated for total serum cholesterol and body mass index; regional patches — for total death rate, mortality rate from cardiovascular and ischaemic heart diseases, systolic and diastolic blood pressure; and a local patches pattern was detected for mortality rate from stroke. Two-dimensional correlograms uncovered three distinct and significant patterns of variation: (a) a north-south trend for total mortality rate, for death rate from cardiovascular and ischaemic heart diseases, for diastolic and systolic blood pressure and for body mass index; (b) a northwest-southeast pattern for mortality rate from cerebrovascular disease; and (c) local patches for total serum cholesterol.

Zusammenfassung

In dieser Arbeit wird das geographische Muster der Verteilung der vaskular bedingten Mortalität und deren bedeutendster Risikofaktoren an 68 eurasischen Stichproben beschrieben. Tests zur Güte der Anpassung und Varianzanalysen ließen signifikante Unterschiede in der Inzidenz der Mortalität an den untersuchten Krankheiten sowie in der Verteilung von Risikofaktoren zwischen den verschiedenen geographischen Gruppen aufgeschlüsselt nach vier Altersklassen erkennen. Eine Korrelationsanalyse ließ für die Mehrheit der untersuchten Merkmale zwei generelle Tendenzen erkennen: (a) eine signifikante positive Assoziation mit der geographischen Breite und (b) eine signifikante negative Assoziation mit der geographischen Länge. Andererseits wiesen eindimensionale Korrelogramme zumindest bis zu einer Distanz von 3000 km für alle untersuchten Variablen keine spezifischen geographischen Muster auf. Im größeren geographischen Maßstab ließen das Gesamtserumcholesterol und der Body Mass Index jedoch ein Differenzierungsmuster über lange Distanzen erkennen; für die Gesamttodesrate, die Sterblichkeit an kardiovaskularen und ischaemischen Herzkrankheiten sowie für den systolischen und diastolischen Blutdruck wurden regionale Schwerpunkte beobachtet; und für die Sterblichkeit an Schlaganfällen wurden schließlich regionale Schwerpunkte beobachtet. Zweidimensionale Korrelogramme deckten drei unterschiedliche und signifikante Variationsmuster auf: (a) einen Nord-Süd-Trend für die Gesamtsterblichkeit, für die Sterblichkeit an kardiovaskularen Erkrankungen und ischaemischen Herzkrankheiten sowie für den diastolischen und systolischen Blutdruck und für den Body Mass Index; (b) ein Nordwest-Südost Differenzierungsmuster für die Sterblichkeit an cerebrovaskularen Erkrankungen und (c) Lokale Schwerpunkte für das Gesamtserumcholesterol.

Résumé

Ce travail décrit les principaux facteurs de risque et la variation géographique des formes de mortalité vasculaire, `a partir de 68 échantillons d'Eurasie. Les tests d'ajustement et l'analyse de la variance indiquent selon les régions géographiques et selon quatre groupes d'ˆage, des différences significatives d'incidence de la mortalité des maladies étudiées ainsi que celle des facteurs de risque. Les corrélations indiquent deux tendances générales pour la majorité des traits étudiés: (a) corrélation positive et significative avec la latitude (b) corrélation négative et significative avec la longitude. Par contre, les corrélogrammes unidimensionnels ne montrent pas de particularités géographiques jusqu'`a au moins 3000 km. A grande échelle géographique cependant, des modes de différenciation `a longue distance s'indiquent pour le cholestérol sérique total et pour l'indice de masse corporelle; des concentrations régionales se marquent pour le taux de mortalité total et pour le taux de mortalité par maladies cardiovasculaire, maladie cardiaque ischémique et pression artérielle systolique et diastolique; des concentrations locales ont aussi été détectées pour les taux de mortalité par attaue d'apoplexie. Des corrélogrammes bi-dimensionnels ont détecté trois modes de variation distincts: (a) gradient nord-sud du taux de mortalité total, du taux de mortalité par maladies cardiovasculaire et cardiaque ischémique, par pression artérielle systolique et diastolique et par indice de masse corporelle; (b) gradient nord ouest-sud est pour le taux de mortalité par maladie cérébrovasculaire et (c) des concentrations locales du cholestérol sérique total.

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