Abstract
Fifteen adults with multiple sclerosis were given 16 sessions of treatment for chronic pain that included 4 sessions each of 4 different treatment modules: (a) an education control intervention; (b) self-hypnosis training (HYP); (c) cognitive restructuring (CR); and (d) a combined hypnosis-cognitive restructuring intervention (CR–HYP). The findings supported the greater beneficial effects of HYP, relative to CR, on average pain intensity. The CR–HYP treatment appeared to have beneficial effects greater than the effects of CR and HYP alone. Future research examining the efficacy of an intervention that combines CR and HYP is warranted.
Abstract
Fünfzehn Erwachsenen mit multipler Sklerose wurden insgesamt 16 Sitzungen einer Behandlung bei chronischen Schmerzen angeboten, welche in 4 Sitzungen mit jeweils 4 unterschiedlichen Behandlungsmodulen unterteilt war: Eine (1) Edukations-Kontroll Intervention, (2) ein Selbst-Hypnose Training (HYP), (3) die kognitive Umstrukturierung (CR) und (4) eine kombinierte Intervention aus Hypnose und kognitiver Umstrukturierung (CR–HYP). Die Ergebnisse dieser Studie stützen die These eines größeren positiven Effekts der HYP (im Verhältnis zur CR) auf die durchschnittliche Schmerzintensität. Bei der CR–HYP Behandlung zeigten sich stärkere positive Effekte als bei einer reinen CR oder dem reinen HYP. Zukünftige Forschungen sollten daher die Wirksamkeit von Intervention, die CR und HYP miteinander verbinden, weiter untersuchen.
Jan Mikulica University of Konstanz GermanyRésumé
Quinze adultes souffrant de sclérose en plaques ont suivi 16 séances de traitement contre la douleur chronique incluant 4 séances, chacune comportant 4 modules : 1) une intervention en contrôle de sensibilisation; 2) une formation en autohypnose (HYP); 3) une restructuration cognitive (RC); et 4) une intervention combinée d'hypnose et de restructuration cognitive(RC–HYP). Les résultats viennent confirmer les effets bénéfiques supérieurs de l'HYP, par rapport au RC, sur la douleur d'intensité moyenne. Le traitement RC–HYP semble avoir donné des effets bénéfiques supérieurs à ceux de la RC et de l'HYP, pris individuellement. D'autres recherches portant sur l'efficacité d'une intervention combinant la RC et l'HYP sont par conséquent recommandées.
Johanne Reynault C. Tr. (STIBC)Resumen
Quince adultos con esclerosis múltiple recibieron un tratamiento de 16 sesiones para el dolor crónico que incluía 4 módulos de 4 sesiones cada uno: (1) una intervención educativa de control; (2) entrenamiento en autohipnosis (HIP); (3) reestructuración cognitiva (RC); y (4) una intervención combinada de hipnosis con reestructuración cognitiva (RC–HIP). Los resultados apuntan hacia un mayor beneficio de los efectos de HIP, relativa a RC, en el promedio de intensidad de dolor. El tratamiento RC–HIP mostró efectos beneficiosos mayores que los efectos de RC y HIP por sí mismos. Se evidencia la importancia de desarrollar investigaciones que examinen la eficacia de intervenciones que combinen RC y HIP.
Omar Sánchez-Armáss Cappello Autonomous University of San Luis Potosi MexicoAcknowledgments
This investigation was supported by a Pilot Research Award from the National Multiple Sclerosis Society. In addition, the authors gratefully acknowledge the assistance of Eric Weitz and Amy Kupper in participant recruitment, data collection, and data entry.