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Research Articles

Suggestions in Hypnosis to Aid Pain Education (SHAPE) in People with Chronic Low-Back Pain: A Pilot Feasibility Randomized, Controlled Trial

Hypnotische Suggestionen zur Unterstützung in der Schmerzerziehung (Suggestions in Hypnosis to Aid Pain Education, SHAPE) für Menschen mit chronischen Kreuzschm- erzen. Eine randomisierte, kontrollierte Pilot-Durchführbarkeitsstudie

Suggestions d’hypnose pour aider à l’éducation à la douleur (Suggestions in Hypnosis to Aid Pain Education, SHAPE) chez les personnes souffrant de lombalgie chronique: un essai pilote de faisabilité randomisé et contrôlé

Sugerencias en hipnosis para ayudar a la educación sobre el dolor (Suggestions in Hypnosis to Aid Pain Education, SHAPE) en personas con dolor lumbar crónico: un ensayo piloto controlado y aleatorizado de factibilidad

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Pages 251-276 | Received 06 Oct 2021, Accepted 22 Dec 2021, Published online: 15 Aug 2022
 

ABSTRACT

Chronic low back pain (CLBP) is a debilitating and burdensome condition, and new treatment strategies are needed. This study aimed to evaluate (1) the feasibility of undertaking a controlled clinical trial investigating a novel intervention for people with CLBP: hypnotically reinforced pain science education, and (2) the acceptability of the intervention as rated by participants. A priori feasibility and intervention acceptability criteria were set. Twenty participants with CLBP were recruited and randomized to receive: (1) hypnotically delivered pain science education that utilizes hypnotic suggestions to enhance uptake of pain science concepts; or (2) pain science education with progressive muscle relaxation as an attention control. Twenty participants were recruited, however, not solely from the hospital waitlist as intended; community sampling was required (13 hospital, 7 community). Most criteria were met in the community sample but not the hospital sample. Protocol modifications are needed before progressing to a full scale randomized controlled trial for hypnotically reinforced pain science education. Improvements in relevant secondary outcomes paired with moderate-high treatment acceptability ratings are promising.

BRIAN W. PULLING, FELICITY A. BRAITHWAITE, G. LORIMER MOSELEY, MARK P. JENSEN, ANNE L. J. BURKE, KATHRYN L. COLLINS, MELISSA J. HULL, HANNAH G. JONES, ALLAN M. CYNA, NICKI FERENCZ, UND TASHA R. STANTON

Zusammenfassung; Chronische Kreuzschmerzen (chronic low back pain, CLBP) sind ein schwächender und belastender Zustand und es bedarf neuer Behandlungsweisen. Diese Untersuchung zielte zum einen auf die Machbarkeit einer kontrollierten klinischen Studie zur Erkundung einer neuartigen Intervention für Menschen mit CLBP, nämlich eine hypnotisch verstärkte schmerzwissenschaftliche Ausbildung, ferner auf die Akzeptanz der Intervention, wie sie von den Teilnehmern eingeschätzt wurde. Es wurden a priori Kriterien zur Machbarkeit und Akzeptanz der Intervention festgelegt. Zwanzig von CLBP betroffene Teilnehmer wurden gewonnen und nach Zufall zwei Gruppen zugewiesen, mit (1) hypnotisch übermittelter schmerzwissenschaftlicher Ausbildung, wobei hypnotische Suggestion eingesetzt wurden zur erleichterten Annahme schmerzwissenschaftlicher Konzepte, und (2) mit schmerzwissenschaftlicher Unterweisung, zur Aufmerksamkeitskontrolle verstärkt durch Progressive Muskelentspannung. Die 20 Teilnehmenden entstammten nicht nur – wie beabsichtigt – der Krankenhaus Warteliste, es bedurfte auch einer Stichprobe aus der Gemeinde (13 Teilnehmer aus dem Krankenhaus, 7 Teilnehmer aus der Gemeinde). Die Gemeindestichprobe erfüllte die meisten Kriterien, nicht jedoch die Krankenhausstichprobe. Es sind Veränderungen in der Durchführung erforderlich, ehe man zu einer umfassenden, randomisierten, kontrollierten Stichprobe zur hypnotisch verstärkten schmerzwissenschaftlichen Ausbildung gelangt. Die Verbesserung der relevanten sekundären Ergebnisse, gepaart mit moderat hoher Behandlungsakzeptanz sind viel versprechend.

Alida Iost-Peter

Dipl.-Psych.

BRIAN W. PULLING, FELICITY A. BRAITHWAITE, G. LORIMER MOSELEY, MARK P. JENSEN, ANNE L. J. BURKE, KATHRYN L. COLLINS, MELISSA J. HULL, HANNAH G. JONES, ALLAN M. CYNA, NICKI FERENCZ, ET TASHA R. STANTON

Résumé: La lombalgie chronique (CLBP) est une affection débilitante et pénible, et de nouvelles stratégies de traitement sont nécessaires. Cette étude visait à évaluer (1) la faisabilité d’effectuer un essai clinique contrôlé portant sur une nouvelle intervention pour les personnes atteintes de CLBP: l’enseignement des sciences de la douleur renforcée par hypnose, et (2) l’acceptabilité de l’intervention telle qu’évaluée par les participants. Des critères a priori de faisabilité et d’acceptabilité des interventions ont été fixés. Vingt participants atteints de CLBP ont été recrutés et randomisés pour recevoir: (1) une formation en sciences de la douleur dispensée par hypnose qui utilize des suggestions hypnotiques pour améliorer l’adoption des concepts de la science de la douleur; ou (2) enseignement des sciences de la douleur avec relaxation musculaire progressive comme contrôle de l’attention. Vingt participants ont été recrutés, mais pas uniquement à partir de la liste d’attente de l’hôpital comme prévu; un échantillonnage communautaire était nécessaire (13 hôpitaux, 7 communautaires). La plupart des critères ont été satisfaits dans l’échantillon communautaire, mais pas dans l’échantillon hospitalier. Des modifications du protocole sont nécessaires avant de passer à un essai contrôlé randomisé à grande échelle pour l’enseignement des sciences de la douleur renforcé par hypnose. Les améliorations des critères de jugement secondaires pertinents associées à des taux d’acceptabilité du traitement modérés à élevés sont prometteurs.

Gerard Fitoussi, M.D.

President-elect of the European Society of Hypnosis

BRIAN W. PULLING, FELICITY A. BRAITHWAITE, G. LORIMER MOSELEY, MARK P. JENSEN, ANNE L. J. BURKE, KATHRYN L. COLLINS, MELISSA J. HULL, HANNAH G. JONES, ALLAN M. CYNA, NICKI FERENCZ, Y TASHA R. STANTON

Resumen: El dolor lumbar crónico (DLC) es una afección debilitante y persistente, y se requieren nuevas estrategias de tratamiento. Este estudio tuvo como objetivo evaluar (1) la viabilidad de realizar un ensayo clínico controlado que investigue una intervención novedosa para personas con DLC: educación científica del dolor reforzada hipnóticamente, y (2) la aceptabilidad de la intervención según la calificación de los participantes. Se establecieron criterios a priori de viabilidad y aceptabilidad de la intervención. Veinte participantes con DLC fueron reclutados y aleatorizados para recibir: (1) educación sobre la ciencia del dolor impartida hipnóticamente, utilizando sugerencias hipnóticas para mejorar la comprensión de los conceptos de la ciencia del dolor; o (2) educación en ciencias del dolor con relajación muscular progresiva como control de la atención. Se reclutaron veinte participantes, aunque no solo de la lista de espera del hospital como se pretendía; se requirió un muestreo comunitario (13 hospital, 7 comunidad). La mayoría de los criterios se cumplieron en la muestra comunitaria, pero no en la muestra del hospital. Se necesitan modificaciones en el protocolo antes de pasar a un ensayo aleatorizado y controlado a gran escala para la educación científica del dolor reforzada con hipnosis. Las mejoras en los resultados secundarios relevantes junto con las calificaciones de aceptabilidad del tratamiento de moderadas a altas resultaron prometedoras.

Omar Sánchez-Armáss Cappello

Autonomous University of San Luis Potosi, Mexico

Acknowledgments

We would like to thank A/Prof David Butler, Mr. Tim Cocks, Dr. Emma Karran, and Dr. Diane Wilson, for their contributions in training the study clinician. We would like to thank Ms. Louise Massie for her assistance with the logistics of this project.

Disclosure Statement

BWP is supported by a University President’s Scholarship (University of South Australia), Arthritis Australia PhD Scholarship, and from a National Health & Medical Research Council (NHMRC) of Australia Project Grant (ID1161634, CIA Stanton). He has received payment for scientific writing from the Royal Institution of Australia, and honoraria from Elsevier as co-author of a textbook on geriatric physical therapy. FAB is supported by the John Stuart Colville Fellowship (Arthritis Foundation of South Australia) and has received speakers’ fees for talks related to pain and blinding. GLM is supported by a NHMRC Leadership Investigator Grant (ID1178444) and he has received support from Reality Health, Connect Health, Institutes of Health California, AIA Australia, Workers' Compensation Boards in Australia, Europe and North America, various sporting and professional organisations and learned societies. He receives royalties for several books on pain and speakers’ fees for talks on pain and rehabilitation. MPJ is the author of two books on Hypnosis for chronic pain, is the editor of five books on hypnotic techniques, and facilitates workshops related to the topic of this paper. He received royalties from the sales of the books and sometimes receives fees for the workshops. AB has received honoraria for GP/nurse education sessions and steering committee participation from Mundipharma, Pfizer/Elixir Health, Sequiris, Indivior and Therapeutic Guidelines. AB has received honoraria for GP/nurse education sessions and steering committee participation from Mundipharma, Pfizer/Elixir Health, Sequiris, Indivior and Therapeutic Guidelines. AB is the past President of the Australian Pain Society, which receives sponsorship for its Annual Scientific Meeting and Research Scholarship Program from a range of pharmaceutical companies including Mundipharma, Sequiris and Pfizer Australia. KC, MJH, HGJ, AC, and NF declare no conflicts of interest. TRS is supported by a NHMRC Career Development Fellowship (ID1141735). She received royalties for a book on pain and speakers’ fees for talks on pain and rehabilitation.

Supplementary Material

Supplemental data for this article can be accessed online at https://doi.org/10.1080/00207144.2022.2105147.

Additional information

Funding

This project was funded by an SA Health & University of South Australia Allied Health Research Collaboration Grant [AUD$16,000]. The funders played no role in the design, conduct, or reporting of this study.

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