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ORIGINAL ARTICLE

Perversion: a clinical possibility

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Pages 169-175 | Published online: 19 Aug 2006
 

Abstract

Clinical work with perverse patients presents numerous difficulties to psychoanalysis, be that due to the characteristics typical of the perverse structure, which is founded on the mechanism of disavowal, or to the inefficiency of neutrality and free association in this kind of practice. A study of existing literature on the subject and a thorough examination of their own clinical findings led the authors to propose a different kind of strategy for dealing with transference that would make clinical work with these patients plausible and indicate options for the paralyzing position that is imposed on the analyst by the perverse patient in order to derange the analytic process. By proposing an alternative for the “semblance subject-supposed-knowledge,” the authors defend the idea that clinical work with perverse patients is possible, resulting in a subject less captive of the phantasmagoric scene.

Drummond S et al. Perversion: eine klinische Möglichkeit

Klinische Arbeit mit perversen Patienten bildet zahlreiche Schwierigkeiten für die Psychoanalyse, sei es wegen der Eigenart der perversen Struktur, welche durch den Mechanismus der Verleugnung begründet wird oder sei es wegen der Ineffektivität der Neutralität und freien Assoziation bei dieser Art von Praxis. Ein Studium der vorhandenen Literatur über das Thema und eine gründliche Überprüfung eigener klinischer Befunde führte die Autoren dazu, eine unterschiedliche Art von Strategie des Umgangs mit Übertragung vorzuschlagen. Das würde klinische Arbeit mit diesen Patienten plausibel machen und auf Optionen für die paralysierende Position hinweisen, die dem Analytiker durch den perversen Patienten aufgebürdet wird, um den analytischen Prozess zu stören. Ein Alternative für das “semblance subject-supposed knowledge” vorschlagend, verteidigen die Autoren die Idee, daß klinische Arbeit mit perversen Patienten möglich ist, mit dem Ergebnis eines Subjekts, welches weniger durch die phantasmagorische Szene gefesselt ist.

Drummond S et al. perversión: una posibilidad clínica.

El trabajo clínico con pacientes perversos presenta numerosas dificultades para el psicoanálisis, puede ser debido a las características típicas de la estructura perversa, fundamentado en le mecanismo de repudio, o debido a la ineficacia de la neutralidad y asociación libre en este tipo de práctica. Un estudio de la literatura existente sobre el tema y un examen completo de los hallazgos clínicos, llevó a los autores a proponer un tipo diferente de estrategia para el manejo de la transferencia, que pudiera hacer posible el trabajo clínico con estos pacientes, también indicar opciones para la situación de paralización que estos pacientes imponen al analista para desorganizar el proceso analítico. Con la proposición de una alternativa para la “semblance-subject-supposed knowledge(apariencia del sujeto-supuesto saber),” el autor defiende la idea de que el trabajo clínico con pacientes perversos es posible, resultando un asunto menos cautivo de la escena fantasmagórica.

Notes

1As this article follows the theoretical references of both Sigmund Freud and Jacques Lacan, the translation of certain Lacanian concepts requires special care. The word enjoyment has been chosen to translate the word “gozo” in Portuguese and “jouissance” in French, referring to the relation between the unconscious wish and the object. Different from pleasure (lust), which implies a reduction of tension, enjoyment refers to the different forms of satisfaction that the desiring subject experiences through the use of the object of wish.

2The term “real enactments” has been chosen by the authors to illustrate, metaphorically, the perverse behavioral manifestations that act out (stage) the real dimension, a dimension that, according to Lacan, has no register.

3“Subject-supposed-to-know” is the translation of another Lacanian term that refers to the position attributed to the analyst by the analysand, as the latter supposes that the analyst is wise and bears specific knowledge about his psychic functioning.

4According to Lacanian theory, the analyst should represent the object “a”, the object that causes desire. The object “a” is not a worldly object and cannot be represented. It can only be identified in partial fragments of the body: the suction object (breast), the excretion object (feces), the voice and the act of looking with the eye (vision).

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