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Original Articles

Affective Dyadic Behavior, Core Conflictual Relationship Themes, and Success of Treatment

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Pages 397-417 | Published online: 25 Nov 2010
 

In 11 brief therapeutic treatments, affective facial behavior of therapists and patients as well as the latter's Core Conflictual Relationship Themes (CCRTs) were investigated and related to treatment outcome. It has been found that compensatory not reciprocal affective facial behavior of the therapeutic dyad in the first session is indicative of success. A scale describing reciprocity vs. compensation in facial behavior correlated significantly positively with self-reports of outcome and symptom change. Two psychoanalytic treatments, one with the highest reciprocity and least success rate and one with the highest success rate and high compensation, were analyzed in detail according to the temporal development of affect exchange and narration through the course of the complete treatment. In both therapies the frequency of narratives were negatively correlated with the frequency of facial affects of the patient, so that the hypothesis of a parallel processing of affective facial behavior and narration could be ruled out. In the successful treatment, the therapist showed those affects during the narration of the patient which could have been expected from the latter. A very distinct temporal organization within the successful treatment including an enactment period, a period of instability, and a period of consolidation, contrasted with a homogenous distribution of affect in the unsuccessful one. The relevance of these results for a theory of the therapeutic process is discussed.Im Rahmen von 11 Kurzzeitpsychotherapien wurden der emotionale Gesichtsausdruck der Therapeuten und Patienten sowie deren zentrale Beziehungskonfliktthemen untersucht und zum Behandlungserfolg in Beziehung gesetzt wird. Es zeigte sich, dass ein kompensatorischer, nicht ein reziproker Gesichtsausdruck in der therapeutischen Dyade der ersten Sitzung den Behandlungserfolg indiziert. Eine Skala, die die Reziprozität versus Kompensation im mimischen Verhalten beschreibt, korrelierte signifikant positiv mit Selbstbeschreibungen des Therapieergebnisses und symptomatischen Veränderungen. Zwei psychoanalytische Behandlungen, die eine mit der höchsten Reziprozität und dem geringsten Erfolg, die eine mit dem grössten Erfolg und einem hohen Mass an Kompensation, wurden detailliert analysiert im Hinblick auf die zeitliche Entwicklung des Affektaustausches und der Narration über den gesamten Therapieverlauf. In beiden Therapien war die Häufigkeit von Narrativen negative korreliert mit der Häufigkeit von Affekten in der Mimik des Patienten, so dass die Hypothese eines parallelen Verlaufes affektiven mimischen Verhaltens und der Narration verworfen werden konnte. In der erfolgreichen Behandlung zeigte der Therapeut während der Berichte des Patienten jene Affekte, die man eigentlich von letzterem hätte erwarten können. Eine sehr unterschiedliche zeitliche Organisation in der erfolgreichen Therapie, welche eine Phase der Festlegung, eine Phase der Instabilität und eine Phase der Konsolidierung umfasste, stand im Gegensatz zu einer relativ homogenen Verteilung des Affektes in der weniger erfolgreichen Behandlung. Die Relevanz der Befunde für eine Theorie des therapeutischen Prozesses wird diskutiert.Dans 11 thérapies brèves, l'expression mimique affective des thérapeutes et des patients, ainsi que les thèmes relationnels conflictuels centraux ont été explorés et mis en relation avec l'effet du traitement. Il a été démontré qu'une mimique affective compensatoire et non réciproque de la dyade thérapeutique lors du premier entretien indique le succès. Une échelle décrivant la réciprocité, respectivement la compensation de l'expression mimique établit une corrélation significativement positive avec les autodescriptions de l'effet et la modification des symptômes. Deux traitements psychanalytiques, l'un avec la plus grande réciprocité et le moins de succès, l'autre avec le plus grand succès et un haut niveau de compensation, ont été analysés dans les détails en fonction du développement temporel de l'échange affectif et de la narration tout au long du traitement. Dans les deux thérapies, la fréquence des narrations était corrélée négativement avec la fréquence des affects dans la mimique du patient, ainsi l'hypothèse d'un processus parallèle de l'expression mimique et de la narration a pu être rejetée. Lors du traitement à succès, le thérapeute a produit les affects qui auraient pu être attendus du côté du patient. Une organisation temporelle très distincte dans le traitement à succès, comptant une période de performance, une période d'instabilité et une période de consolidation, a contrasté avec une distribution homogène d'affects dans le traitement sans succès. L'importance de ces résultats pour une théorie des processus thérapeutiques est discutée.

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