390
Views
2
CrossRef citations to date
0
Altmetric
Original Articles

Person-Centered Challenges to Traditional Psychological Healthcare Systems / Personzentrierte Herausforderungen an die traditionellen Systeme der psychischen Gesundheitsversorgung / Desafíos centrados en la persona a los sistemas de salud tradicionales psicológicos / Défis centrés-sur-la-personne aux systèmes traditionnels de Soins Psychologiques / Os desafios da abordagem centrada na pessoa aos sistemas de saúde tradicionais de psicologia /

Pages 1-17 | Published online: 11 Aug 2011
 

Abstract

The tensions between traditional psychological healthcare and person-centered and experiential psychotherapies are reviewed. The following challenges to traditional medical-model dominated systems are proposed: (i) acknowledge and act on the understanding that the struggle for mental health and fulfillment involves addressing and changing the environment; (ii) understand that human beings grow in response to the environment and that growth is the best metaphor for change; (iii) put into practice the consequences of the uniqueness of each person; (iv) acknowledge that the only useful expertise in therapy consists of the ability to get out of the way of the client's healing process and accompany them, acknowledging and acting on the fact that the client is the expert, and refinement of the human ability to provide a good relationship; (v) stop the damaging activity of psychodiagnosis; (vi) clients must have a choice of treatments and psychological therapists must be nonjudgmental facilitators of that choice process; (vii) the application of individual relational techniques does not equal encounter; and (viii) psychologists must choose treatments that they believe to be moral, ethical and principled.

Der Artikel untersucht die Spannungen zwischen traditioneller psychischer Gesundheitsversorgung und Personzentrierten und Experienziellen Psychotherapien. Die folgenden Herausforderungen richten sich an die traditionellen, vom medizinischen Modell dominierten Systeme: (I.) Es ist anzuerkennen und danach zu handeln, dass der Kampf um psychische Gesundheit und Zufriedenheit auch die Umwelt einbeziehen und verändern muss. (II.) Es muss verstanden werden, dass Menschen in Reaktion auf ihre Umwelt aufwachsen und dass Wachstum die beste Metapher für Veränderung ist. (III.) Die Konsequenzen aus der Erkenntnis, dass jede Person einzigartig ist, sind umzusetzen. (IV.) Es ist anzuerkennen, dass das einzig nützliche Fachwissen in der Therapie in der Fähigkeit besteht, dem Heilungsprozess des Klienten bzw. der Klientin nicht in die Quere zu kommen und ihn oder sie dabei zu begleiten, Dabei muss anerkannt werden, dass der Klient der Experte ist, und es muss danach gehandelt werden. Die menschliche Fähigkeit, eine gute Beziehung anzubieten, muss verfeinert werden. (V.) Das schädigende Vorgehen, Psychodiagnosen zu stellen, muss beendet werden. (VI.) Klienten müssen ihre Behandlung wählen können, und psychologische Therapeuten und Therapeutinnen müssen nicht-wertende Facilitatoren dieses Entscheidungsvorgangs sein. (VII.) Die Anwendung individueller Beziehungstechniken ist nicht dasselbe wie Begegnung. Und (VIII.) Psychologen müssen Behandlungen wählen, die sie für moralisch und ethisch halten und die ihren eigenen Prinzipien entsprechen.

Se revisan las tensiones entre el cuidado psicológico tradicional y la psicoterapia centrada en la persona y experiencial. Se proponen los siguientes desafíos a los sistemas tradicionales dominados por el modelo médico: (i) reconocer y actuar teniendo en cuenta que la lucha por la salud mental y el desarrollo/la realización implica tratar y el cambiar el ambiente; (ii) entender que los seres humanos crecen en respuesta al ambiente y que el crecimiento es la mejor metáfora para el cambio; (iii) poner en práctica las consecuencias de la unicidad/singularidad de cada persona; (iv) reconocer que la única competencia/pericia útil en terapia consiste en la capacidad no interferir en el proceso curativo del cliente y de acompañarlos, reconociendo y actuando basados en el hecho de que el cliente es el experto, y el refinamiento de la capacidad humana de brindar una buena relación; (v) terminar con la actividad perjudicial que es el psicodiagnóstico; (vi) los clientes deben tener la opción de elegir el tratamiento y los terapeutas psicológicos deben ser facilitadores no-críticos del proceso elegido; (vii) el uso de técnicas individuales de relación no es igual/equivale a encuentro; y (viii) los psicólogos deben elegir los tratamientos que consideren morales, éticos, y de acuerdo a los principios.

Examen des tensions entre les soins psychologiques traditionnels et les psychothérapies centrées sur la personne et expérientielles. Les propositions suivantes contestent les systèmes traditionnels où le modèle médical est dominant: (i) reconnaître et agir en reconnaissant que la lutte pour la santé mentale et l'épanouissement implique de s'occuper et de transformer l'environnement; (ii) comprendre que la croissance de l'être humain est une réponse à l'environnement, et que la croissance est la meilleure métaphore pour le changement; (iii) mettre en pratique les conséquences de l'unicité de chaque personne; (iv) reconnaître que la seule expertise utile en thérapie est d'une part la capacité à éviter de gêner le processus de guérison du client (ou de la cliente) et de l'accompagner, reconnaissant que le client (ou la cliente) est expert(e) et agissant dans ce sens, et d'autre part le raffinement de la capacité humaine à offrir une bonne relation; (v) arrêter l'activité nuisible de “psycho-diagnostic”; (vi) les clients doivent avoir un choix de traitements et les thérapeutes psychologiques doivent être des facilitateurs non-jugeants de ce processus de choix; (vii) l'application de techniques relationnelles individuelles n'équivaut pas la rencontre; et (viii) les psychologues doivent choisir des traitements qu'ils estiment moraux, éthiques, et selon des principes.

É feita uma revisão das tensões entre os cuidados de saúde tradicionais em Psicologia e as psicoterapias Centrada na Pessoa e Experienciais. São propostos os seguintes desafios aos sistemas dominados pelo modelo médico: (i) tomada de conhecimento e de acção para uma compreensão de que a luta pela saúde mental e pela realização implica envolver e mudar o ambiente; (ii) compreensão de que os seres humanos crescem em resposta ao meio e que o crescimento é a melhor metáfora para a mudança; (iii) colocar em prática as consequências de que cada indivíduo é único; (iv) reconhecer que a única competência útil em terapia consiste na capacidade para sair da frente do caminho do processo de cura do cliente e acompanhálo, reconhecendo e agindo ciente do facto de que o cliente é o perito e no refinar da capacidade humana de fornecer uma boa relação; (v) parar a actividade danosa do psicodiagnóstico; (vi) os clientes devem dispor de escolha nos tratamentos e os psicoterapeutas devem facilitar esse processo de escolha sem juízos de valor; (vii) a aplicação de técnicas de relação individual não é equivalente a encontro; e (viii) os psicólogos devem escolher tratamentos que considerem morais, éticos e regidos por princípios.

Reprints and Corporate Permissions

Please note: Selecting permissions does not provide access to the full text of the article, please see our help page How do I view content?

To request a reprint or corporate permissions for this article, please click on the relevant link below:

Academic Permissions

Please note: Selecting permissions does not provide access to the full text of the article, please see our help page How do I view content?

Obtain permissions instantly via Rightslink by clicking on the button below:

If you are unable to obtain permissions via Rightslink, please complete and submit this Permissions form. For more information, please visit our Permissions help page.