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Original Article

Vertigo Due to Relative Overpressure in the Middle Ear An Experimental Study in Man

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Pages 1-14 | Received 30 Dec 1973, Published online: 08 Jul 2009
 

Abstract

It was possible to elicit vertigo in 5 out of 79 otologically healthy subjects by exposure to simulated ascents and passive clearing of the ears. The experimental situation closely resembled the real situation during flying and diving since most pilots and divers usually do not clear their ears actively at ascents, but wait for the ears to be cleared passively when the relative overpressure in the middle ears is great enough to force the Eustachian tubes open. The subjects who reported vertigo were found to have a high forcing pressure on one side when compared with the mean value of 79 normal subjects. Nystagmus was seen synchronous with every period of vertigo, and it was found that the vestibular stimulation was not induced at the moment of pressure regulation as an effect of sudden movements of the stapes, but during the period of asymmetric middle ear pressure and not until the relative overpressure in the “not-cleared” ear had reached a certain level.

Bei 5 von 79 otologisch gesunden Versuchspersonen konnte durch simulierten Aufstieg und passiven Druckausgleich Schwindel hervorgerufen werden. Die experimentelle Situation glich sehr der Wirklichkeit, da die meisten Piloten und Taucher während des Aufstiegs keinen aktiven Druckausgleich vornehmen, sondern einen passiven Ausgleich abwarten, der eintritt, wenn die Erhöhung des relativen Überdrucks im Mittelohr gross genug ist, um die Eustachische Tube zwangsmässig zu öffnen. Bei den Versuchspersonen, die Schwindel angaben, konnte verglichen mit dem Mittelwert von 79 normalen Versuchspersonen einseitig ein erhöhter öffnungsdruck der Tube festgestellt werden. Während der Dauer des Schwindels wurde regelmässig ein gleichseitiger Nystagmus festgestellt. Diese vestibulare Stimulation wurde nicht im Augenblick des Druckausgleiches und somit durch die Wirkung schneller Stapesbewegungen ausgelöst. Vielmehr erfolgte der Nystagmus während der gesamten Zeitspanne unsymmetrischen Mittelohrdruckes, aber erst nachdem der relative Überdruck im “nichtausgeglichenen” Ohr ein gewisses Mindestmass erreicht hatte.

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