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Hypnosis for Acute Procedural Pain: A Critical Review

Hypnose bei akutem behandlungsinduziertem Schmerz : eine kritische Untersuchung

L’hypnose pour soulager la douleur aiguë ressentie à la suite d’une intervention: une étude critique

Hipnosis para el dolor agudo derivado de procedimientos: Una revisión crítica

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Pages 75-115 | Received 19 Aug 2014, Accepted 01 Sep 2014, Published online: 24 Nov 2015
 

Abstract

Clinical evidence for the effectiveness of hypnosis in the treatment of acute procedural pain was critically evaluated based on reports from randomized controlled clinical trials (RCTs). Results from the 29 RCTs meeting inclusion criteria suggest that hypnosis decreases pain compared to standard care and attention control groups and that it is at least as effective as comparable adjunct psychological or behavioral therapies. In addition, applying hypnosis in multiple sessions prior to the day of the procedure produced the highest percentage of significant results. Hypnosis was most effective in minor surgical procedures. However, interpretations are limited by considerable risk of bias. Further studies using minimally effective control conditions and systematic control of intervention dose and timing are required to strengthen conclusions.

Abstrakt

Der klinische Beweis für die Effizienz von Hypnose bei der Behandlung akuten behandlungsinduzierten Schmerzes wurde auf der Basis von Berichten über randomisierte kontrollierte klinische Prüfungen (RCTs) kritisch untersucht. Ergebnisse der 29 RCTs, deren Inklusionskriterien erfüllt worden waren, deuten darauf hin, daß Hypnose Schmerz im Vergleich zu Kontrollgruppen mit herkömmlicher Behandlung reduziert, und daß sie zumindest genauso effektiv ist wie vergleichbare ergänzende Psycho.- oder Verhaltenstherapien. Zusätzlich zeigten sich bei der Anwendung von Hypnose in mehreren Sitzungen vor dem Tag der Behandlung die größten Anteile signifikanter Ergebnisse. Hypnose war bei kleineren chirurgischen Eingriffen am effektivsten. Trotzdem sind die Interpretationen durch ein nicht unerhebliches Maß an Befangenheit limitiert. Weitere Studien werden benötigt, die minimal effektive Kontrollbedingungen und systematische Kontrolle der Interventionsdosierung und des Timing anwenden, um die Schlussfolgerungen zu bestärken.

Stephanie Reigel, MD

Résumé

Les preuves cliniques de l’efficacité de l’hypnose dans le traitement de la douleur aiguë ressentie à la suite d’une intervention ont été évaluées d’un point de vue critique en se basant sur les rapports d’essais cliniques randomisés (ECR). Les résultats des 29 rapports d’ECR ayant satisfait aux critères d’inclusion indiquent que l’hypnose diminuait mieux la douleur que les soins et traitements courants prodigués au groupe témoin et qu’elle était au moins aussi efficace que les thérapies comportementales ou psychologiques auxiliaires comparables. En outre, l’application de l’hypnose en plusieurs séances avant le jour de l’intervention a produit le plus fort pourcentage de résultats significatifs. L’hypnose a été le plus efficace dans les interventions chirurgicales mineures. Cependant, les interprétations sont limitées par un risque considérable de partialité. D’autres études utilisant des conditions de contrôle à efficacité minimale et un contrôle systématique de la dose et du moment de l’intervention sont nécessaires pour appuyer ces conclusions.

Johanne Raynault

C. Tr. (STIBC),

Resumen

Se evaluó críticamente la evidencia de ensayos clínicos controlados (ECC) sobre la eficacia de la hipnosis para el tratamiento de dolor agudo derivado de procedimientos. Los resultados de 29 ECCs que alcanzaron los criterios de inclusión sugieren que la hipnosis reduce el dolor comparado con la atención estándar y a los grupos control con atención, y que es por lo menos tan eficaz como otras terapias psicológicas y conductuales adjuntas comparables. Adicionalmente, el uso de la hipnosis en múltiples sesiones antes del día del procedimiento produce el mayor porcentaje de resultados significativos. Sin embargo, las interpretaciones están limitadas por un riesgo considerable de sesgo. Se requieren más estudios que utilicen condiciones control mínimamente eficaces y un control sistemático de la dosis y temporalidad de intervención para reforzar las conclusiones.

Omar Sánchez-Armáss Cappello, PhD

Autonomous University of San Luis Potosi,

Mexico

Notes

1 Although Kuttner et al. (Citation1988) showed the superiority of hypnosis compared to distraction in some cases for pain and anxiety reduction, these results were only significant in a subsample (younger children), thus they were counted as not significantly better overall.

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