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Personal Reflections

“You’re Giving Me What I Need, But I Have No Place to Put It:” Challenging Pathological Relational Templates Through Analytic Provision

, M.D.
Pages 144-156 | Published online: 14 Mar 2014
 

Abstract

The belief that gratifying patients inevitably diverts analytic couples from deeper exploration or attainment of insight is in need of examination and revision. The psychoanalytic endeavor is inescapably replete with provisions, as there are many universal therapeutic behaviors—listening and understanding, for example—that gratify our patients. Further, patient requests for provision, explicit or otherwise, can contain expectations of refusal. A therapist’s lack of spontaneous response may not necessarily be experienced as “neutral”; rather, it may activate an old traumatic pattern where the expectancy of non-response is confirmed. Responding more directly can be a serious challenge to a patient’s dysfunctional relational template—where actually receiving what is being requested registers as a decidedly foreign event, and the patient finds that he or she has “no place to put it.” Here the patient’s relational assumptions have been unbalanced by the presentation of an alternate form of relating. A clinical case is used to illustrate how therapeutic provision can activate disavowed affects, evoke forgotten memories, create disruptions, and eventually lead to deepened insight and therapeutic change. Contrary to what many of us have been taught, gratification did not shut down enquiry, but instead functioned to facilitate it. This new view of provision encourages expansion of our therapeutic repertoire, to help establish new relational expectancies and capacities in our patients.

Translations of Abstract

En este artículo vamos a revisar la idea de que la gratificación desvía a la pareja analítica de la exploración y del insight. La tarea psicoanalítica está necesariamente repleta de suministros a través de las conductas terapéuticas –escuchar y entender, por ejemplo—que gratifican a nuestros pacientes. La demanda de un paciente de un suministro específico, explícita o no, puede conllevar la expectativa de rechazo. El terapeuta se tendrá que posicionar o bien en la posición de re-traumatizar o en la posición de gratificar, a menudo sin una posibilidad intermedia. Un terapeuta con falta de respuestas espontáneas puede ser vivido como que activa un antiguo patrón traumático, mientras que otro terapeuta que responda más positivamente puede provocar un serio desafío a las convicciones relacionales disfuncionales del paciente. Recibir realmente lo que se pide puede ser vivido como un hecho extraño de manera que el paciente/a “no tiene donde colocarlo”. Ello va a desequilibrar el patrón relacional, creando así la posibilidad de una forma alternativa de relación. Se utiliza un caso clínico para demostrar cómo el suministro terapéutico puede activar afectos negados, evoca recuerdos olvidados, crea disrupciones temporales, y finalmente conduce a profundizar en el insight y el cambio terapéutico. Contrariamente a lo que sostienen los tradicionalistas, la gratificación en este caso no bloquea la investigación, sino que más bien la facilita. Esta manera nueva y claramente más neutral de ofrecer suministros puede ayudar a los terapeutas a expandir su repertorio terapéutico, de manera que resulte más efectivo para estimular nuevas expectativas relacionales y nuevas capacidades en sus pacientes.

L’idée que gratifier un patient détourne inexorablement le couple analytique d’une exploration plus profonde ou de l’atteinte d’un insight est ici revue et corrigée. L’aventure psychanalytique est nécessairement parsemée de gratifications, puisque des comportements de base, comme écouter et comprendre, sont en eux-mêmes gratifiants. Une demande spécifique, explicite ou non, de la part du patient arrive, en toute probabilité, avec l’anticipation du refus. Le thérapeute se trouve alors dans la position de soit retraumatiser, soit gratifier, et généralement sans solution mitoyenne. L’absence de réponse spontanée de la part du thérapeute risque de réactiver un schème traumatique, alors que l’inverse a des chances d’ébranler les présupposés relationnels dysfonctionnels du patient. Recevoir ce qui est demandé est souvent vécu comme une expérience étrange, le patient ressentant qu’il n’a « pas de place où la mettre ». Mais le mode relationnel déstabilisé se rend apte à d’autres options. Un cas clinique vient illustrer comment une gratification thérapeutique peut réanimer des affects désavoués, ramener des souvenirs oubliés et, après une perturbation temporaire, mener à l’insight et au changement profond. À l’encontre de ce que propagent certains traditionnalistes, la gratification dans ce cas n’a pas entravé mais au contraire facilité l’exploration. Cette nouvelle vision, plus souple, de la gratification encouragera les thérapeutes à élargir leur répertoire thérapeutique, et leur fournira un moyen efficace d’induire de nouvelles attentes et de meilleures aptitudes relationnelles chez leurs patients.

Viene riesaminata e rivista la nozione che il gratificare il paziente distolga inevitabilmente la coppia analitica da un’esplorazione più profonda o dal conseguimento di un insight. L’impegno psicoanalitico è necessariamente carico di provvigioni offerte al paziente, dal momento che ci sono comportamenti terapeutici universalmente applicati—ascolto e comprensione ad esempio—che gratificano il paziente. La richiesta di una specifica azione da parte del pazient, sia essa esplicita o no, può comportare l’aspettativa di un rifiuto . Il terapeuta è nella posizione o di ri-traumatizzare o di gratificare, spesso senza uno spazio neutrale tra l’una e l’altra. L’assenza di una risposta spontanea da parte del terapeuta può essere sperimentata come riattivazione di uno schema traumatico antico, mentre la risposta positiva di un altro terapeuta può rappresentare una sfida grave alle disfunzionali assunzioni relazionali del paziente. Ricevere davvero ciò che viene chiesto può essere registrato come un evento del tutto alieno, e il paziente può provare che non ha “alcun posto” in cui inserirlo. Questo determina uno squilibrio nell’organizzazione relazionale e crea la possibilità di una forma relazionale alternativa. Viene utilizzato un caso clinico per dimostrare come l’offerta di una risposta positiva attivi affetti negati, evochi ricordi dimenticati, crei rotture temporanee ed infine possa portare ad insight più profondi e a cambiamenti terapeutici. In contrasto con gli insegnamenti di alcuni tradizionalisti, la gratificazione in questo caso non precluse l’indagine, ma finì per facilitarla. Questa visione nuova ed evidentemente più neutrale di una risposta positiva può aiutare i terapeuti ad espandere il loro repertorio terapeutico e diventare così più efficaci nel promuovere aspettative e capacità relazionali nuove nei pazienti.

Die Annahme, dass den Bedürfnissen eines Patienten entgegenzukommen das analytische Paar unausweichlich von der tieferen Exploration oder der Gewinnung von Einsichten wegführt, wird noch einmal untersucht und neu formuliert. Das psychoanalytische Unterfangen ist immer voll von Fürsorgeleistungen, da viele grundsätzliche therapeutische Maßnahmen—z. B. zuzuhören und Verständnis zu zeigen – für unsere Patienten befriedigend sind und unsere Fürsorge ausdrücken. Die explizit oder anders ausgedrückte Bitte eines Patienten um eine besondere Fürsorgeleistung kann die Erwartung in sich tragen, dass sie abgelehnt wird. Der Therapeut kommt dadurch in die Position, entweder zu traumatisieren oder zu versorgen und oft besteht dabei kein neutraler Zwischenraum. Wenn der Therapeut nicht spontan antwortet, kann das als die Aktivierung eines alten traumatischen Musters erlebt werden, während die positivere Antwort eines anderen Therapeuten eine ernsthafte Infragestellung der dysfunktionalen Beziehungserwartungen seines Patienten auslösen kann. Tatsächlich anzunehmen, was erbeten wurde, kann als fremdartiges Ereignis erlebt werden, und der Patient/die Patientin stellt möglicherweise fest, dass er/sie ,,nicht weiss, wohin damit“. Dies bringt die Beziehungsmuster ins Ungleichgewicht und schafft die Möglichkeit für neue Arten der Beziehungsgestaltung. Ein klinisches Beispiel wird genutzt, um zu zeigen, wie die therapeutische Fürsorge geleugnete Affekte aktivieren, vergessene Erinnerungen wachrufen, vorübergehende Brüche auslösen und schließlich zu tieferer Einsicht und therapeutischer Veränderung führen kann. Entgegen der Lehrmeinung einiger Traditionalisten kann hat die erbetene Fürsorge in diesem Fall die analytische Erforschung nicht zum Stillstand gebracht, sondern sie gefördert. Diese neue und augenscheinlich unvoreingenommenere Haltung zur Fürsorge kann Therapeuten dazu verhelfen, ihr therapeutisches Repertoire zu erweitern und damit effektiver zur Gewinnung neuer Beziehungserfahrungen und Fähigkeiten ihrer Patienten beizutragen.

Notes

3. 1A stage of treatment that Shane, Shane, and Gales (Citation1997) would call an “old self with new other” configuration.

Additional information

Notes on contributors

Bruce Herzog

Bruce Herzog, M.D., is a Faculty Member at the Institute for the Advancement of Self Psychology, Toronto, and the Toronto Institute for Contemporary Psychoanalysis.

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