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Original Article

Further Studies on Alternobaric Vertigo: Posture and Passive Equilibration of Middle Ear Pressure

Pages 221-231 | Received 12 Feb 1974, Published online: 08 Jul 2009
 

Abstract

The passive equilibration of the middle ear pressure during simulated ascents was affected by different postures, and the level of the relative overpressure in the middle ear (Ptm) required to force the Eustachian tubes open was higher in the recumbent than in the sitting position. Subjects with a high forcing pressure (FPL) in one ear, and with experience of Alternobaric Vertigo, were exposed to simulated ascents in different postures and the Ptm, recorded at the moment of onset of nystagmus (nystagmus pressure level, NPL), was also higher in the recumbent position. However, an initially high FPL was not increased as regularly as an initially low FPL, and the absence of vestibular stimulation in some subjects when examined in the recumbent position was explained by the fact that the FPL did not reach the NPL. A relation between the middle and the inner ear pressure being the prerequisite for vestibular stimulation is discussed.

ZUSAMMENFASSUNG

Der passive Druckausgleich im Mittelohr während simulierter Steigungen wurde durch die Körperstellung beeinflusst. In liegender Stellung war ein höheres relatives überdruckniveau im Mittelohr (Ptm) als im Sitzen not-wendig, um die Eustachischen Tuben zwangsmässig zu öffnen.

Personen mit hohem (zwangsmässigem) öffnungsdruck (FPL) in einem Ohr, die früher alternobaren Schwindel erfahren hatten, wurden simulierten Steigungen ausgesetzt, und zwar in verschiedenen Stellungen. Der im Moment von einsetzendem Nystagmus registrierte Druck Ptm erwies sich auch hier im Liegen höher als im Sitzen. Indessen vergrösserte sich ein anfangs hoher FPL nicht so regelmässig wie ein geringer, und das Fehlen von vestibularer Stimulation bei einigen Personen während der Untersuchung im Liegen konnte damit erklärt werden, dass der FPL nicht das Niveau des NPL erreichte. Ein Zusammenhang zwischen dem Druck im Mittelohr und im Innenohr als Voraussetzung für die vestibulare Stimulation wird diskutiert.

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