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Research Article

Relationships between blood pressure, anthropometric characteristics and blood lipids in high- and low-altitude populations from Central Asia

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Pages 19-28 | Published online: 09 Jul 2009
 

Abstract

We studied the relationships between blood pressure, anthropometric characteristics and blood lipids in 72 low altitude (LA) Uighurs (600m), 91 LA-Kirghizs (900 m), 117 medium altitude (MA) Kazakhs (2100m) and 94 high altitude (HA) Kirghizs (3200 m). All subjects were male and had a similar age (p = ns, ANOVA; range for all 374 subjects: 18-66 yr). Body weight (Wt), body mass index (BMI) and the sum of four skinfolds (4SF) were significantly lower in HA-Kirghizs than the remaining groups (p < 0:0005, p < 0:0005 and p < 0:05 respectively, ANOVA). However, no difference was found in body fat distribution as detected by waist: hip circumference (WHR) and triceps : subscapular skinfold ratios (TSR; p = ns, ANOVA). Stage 1 hypertension was detected in 18% of LA-Uighurs, 2% of LA-Kirghizs, 4% of MA-Kazakhs and 1% of HA-Kirghizs; stage 2 hypertension was detected in 2% of LA-Uighurs and none of the remaining groups; no subject had stage 3 hypertension (The Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation and Treatment of High Blood Pressure 1997). Blood cholesterol (CH) and triglycerides (TG) did not differ between groups (p = ns, ANOVA). The relationships between systolic (SBP) or diastolic (DBP) blood pressure and age, Wt, BMI, 4SF, WHR, TSR, CH and TG were independent from altitude (p = ns, ANCOVA). In the pooled sample (n = 374), age explained 1 and 3% of SBP (p < 0:05) and DBP (p < 0:005) variance respectively, Wt was the best predictor of SBP and DBP explaining 11 and 10% of their variance respectively (p < 0:0001) and CH explained 5% of DBP variance (p < 0:0001). In conclusion, hypertension is more frequent in LA- than MA- and HA-subjects from Central Asia. However, anthropometric characteristics and blood lipids do similarly contribute to explain blood pressure in these subjects.

An Bewohnern des Tieflandes (LA), mittlerer Hohen (MA) und an Hochlandbevolkerungen (HA) wurde der Zusammenhang zwischen dem Blutdruck, anthropometrischen Charakteristika und Blutlipiden untersucht. Im einzelnen handelt es sich bei den untersuchten Bevolkerungen um 72 LA-Uiguren (600m), 91 LA-Kirgis (900 m), 117 MA-Kasaks (2100 m) und 94 HA-Kirgis (3200 m). Es handelt sich ausschliesslich um mannliche Probanden ahnlichen Alters (p = ns, ANOVA; Variationsbreite fur alle 374 Probanden: 18-66 Jahre). Das Korpergewicht (Wt), der Body Mass Index (BMI) und die Summe von vier Hautfaltendicken (4SF) war bei den HA-Kirgis signifikant niedriger als in den ubrigen Gruppen (p < 0:0005; p < 0:0005 bzw. p < 0:05, ANOVA). In der Verteilung des Korperfetts, die uber das Verhaltnis von Taillen- zu Huftumfang (WHR) sowie das Verhaltnis von Trizeps-Hautfaltendicke zur Dicke der subskapularen Hautfalte (TSR; p = ns, ANOVA) erfasst wurde, liessen sich jedoch keine Unterschiede beobachten. Ein Bluthochdruck im Stadium 1 liess sich bei 18% der LA-Uiguren, 2% der LA.Kirgis 4% der MA-Kasaks und 1% der HA-Kirgis beobachten; ein Bluthochdruck des Stadiums 2 wurde lediglich bei 2% der LA-Uiguren beobachtet, wahrend er in den ubrigen Bevolkerungen nicht vorkam; ein Bluthochdruck des Stadiums 3 wurde in keiner Bevolkerung beobachtet (The Joint National Committee on Prevention, Detection, Evaluation and Treatment of Hypertension 1997). In den Blutkonzentrationen von Cholesterin (CH) und Triglyzeriden (TG) wurden keine Unterschiede zwischen den Gruppen beobachtet (p = ns, ANOVA). Der Zusammenhang zwischen dem systolischen (SBP) bzw. dem diastolischen Blutdruck (DBP) und dem Alter, Wt, BMI, 4SF, WHR, TSR, CH und TG war von der Hohenlage des Wohnortes unabhangig (p = ns; ANCOVA). In der gepoolten Stichprobe (n = 374), erklarte das Alter 1 bzw. 3% der Varianz des SBP (p < 0:05) bzw. des DBP (p < 0:005). Das Gewicht erwies sich als bester Pradiktor des SBP und DBP, es erklarte 11 bzw. 10% der Varianz (p < 0:0001). CH erklarte 5% der Varianz des DBP (p < 0:0001). Zusammenfassend lasst sich festhalten, dass Bluthochdruck in Zentralasien bei LA-Bevolkerungen haufiger vorkommt als in MA- und HA-Bevolkerungen. Anthropometrische Charakteristika und Blutfette tragen jedoch in ahnlicher Weise zur Erklarung des Blutdruckes bei allen Probanden bei.

On a etudie les associations entre la pression arterielle, les caracteristiques anthropometriques et les lipides sanguins chez 72 Ouigour d'altitude basse (AB) (600 m), 91 AB-Khirghiz (900 m), 117 Kazakhs d'altitude moyenne (AM) (2100m) et 94 Kirghiz d'altitude haute (AH) (3200 m). Tous les sujets etaient des hommes adultes de moyenne d'age similaire (p = ns, ANOVA; etendue de variation pour l'ensemble des 374 sujets: 18-66 ans). Le poids corporel (Pds), l'indice de masse corporelle (IMC) et la somme des quatre plis cutanes (S4PC) etaient significativement plus bas chez les AH-Kirghiz que dans les autres groupes (respectivement p < 0:0005, p < 0:0005 et p < 0:05 ANOVA). Cependant, on n'a pas trouve de difference dans la distribution de la graisse corporelle telle que determinee par les rapports des circonferences taille/hanches (RTH) et par le rapport des plis cutanes triceps/sous-scapulaire (RTS; p = ns, ANOVA). L'hypertension de niveau 1 est presente chez 18% des AB-Ouigour, 2% des AB-Kirghiz, 4% des AMKazakh et 1% des AH-Kirghiz. Le niveau 2 d'hypertension a ete detecte chez 2% des AB-Ouigour seulement. Aucun des sujets n'avait atteint le niveau 3 d'hypertension (Comite de Prevention, Detection, Evaluation et Traitement de la Haute Pression Arterielle, 1997). Le cholesterol sanguin (CS) et les triglycerides (TG) ne differaient pas entre groupes (p = ns, ANOVA). Les associations entre pressions arterielle systolique (PAS), diastolique (PAD) et l'age, le Pds, l'IMC, la S4PC, le RTH, le RTS, le CS et les TG sont independantes de l'altitude (p = ns, ANCOVA). L'age expliquait respectivement 1 et 3% des variances de la PAS (p < 0:05) et de la PSD (p < 0:005), le Pds etant le meilleur predicteur de la PAS et de la PAD, expliquant respectivement 11% et 10% de leur variance (p, < 0:0001), le CS expliquant 5% de la variance en PAD (p < 0:0001). En conclusion, l'hypertension est plus frequente chez les sujets d'AB- que d'AM- et d'AH- en Asie Centrale. Les caracteristiques anthropometriques et les lipides sanguins contribuent demaniere semblable a expliquer la pression arterielle chez les sujets examines.

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